Biodynamisch

DSC_0770 DSC_0777Bij Biodynamische Craniosacraal Therapie richt de therapeut zijn aandacht op de levenskracht aanwezig binnen het lichaam i.p.v. ziektestaten. Hierdoor treden andere healingswetten in werking. De therapeut dient hiervoor een andere houding aan te nemen, hij/zij dient op een neutrale, aandachtige manier te luisteren vanuit het diepste van zichzelf waarbij:

• de focus ligt op gezondheid en niet op ziekte en symptomen
  • er niets opgelegd wordt aan het lichaam maar waarbij ruimte aangeboden wordt aan het zelfgenezend vermogen.
  • de beweging binnen de kern van de blokkade wordt waargenomen en terug in relatie kan treden met de lichaamseigen levenskracht.

Manifestatie van gezondheid in context van Biodynamische Craniosacraal therapie

Gezondheid manifesteert zich als een biodynamische levenskracht binnen het menselijke systeem. Het is een subtiele ritmische beweging die voelbaar is over het gehele lichaam en is aanwezig en werkzaam nog voor er sprake is van een ademhaling via de longen. Deze levenskracht integreert alle cellen en weefselvormen en hun functie, vanaf het moment van conceptie tot de dood, en is constant werkzaam bij het behoud van de best mogelijke balans en homeostase zelfs in de meest wanhopige omstandigheden.

De intentie binnen dit werk is innerte of geconditioneerde geest-lichaam staten terug in relatie brengen met intrinsieke gezondheid. Net alsof de verwonde delen hun vroegere staat van gezondheid herinneren.

De therapeut richt zich op de dynamiek die aan de oorsprong ligt van waargenomen patronen en niet alleen op hun uitwerking, zoals bijv spanningspatronen, compressie of pathologieën. Hierdoor komt er een genezingsproces op gang die verder gaat dan enkel het wegnemen van de symptomen. Het is de eigen levenskracht die het lichaam terugbrengt naar gezondheid en ervoor zorgt dat het lichaam gezond blijft.