Fybromyalgie

imagesMet MRI is er een verband aangetoond tussen fibromyalgie en intensivering van de activiteit in die gebieden van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor de registratie van pijn (studie auteur Eric Guedj, MD, van Universitair Ziekenhuis in Marseille).
Bij dezelfde pijnprikkels bleek deze activiteit bij fibromyalgiepatiënten groter dan bij vrijwilligers met een optimale gezondheid.
Dit lijkt erop te duiden dat bij fibromyalgie de verwerking van (pijn)prikkels door het centraal zenuwstelsel gestoord is, een toestand die ook wordt aangeduid als centrale sensitisatie.

Bij BiodynamischeCraniosacraal therapie wordt er o.a. gewerkt rond:

• de neurologische circuits en nuclei ter hoogte van de hersenstam en hogere hersengebieden van het Centrale Zenuwstelsel die betrokken zijn bij de verwerking van (pijn)prikkels. Met als doel een vermindering van overactiviteit van deze prikkels tot stand te brengen binnen de gebieden die verantwoordelijk zijn voor pijnervaring.
  • het verhogen van kwaliteit van bindweefsel door reductie van spanningen in bepaalde lichaamszones.

Recent onderzoek naar efficiëntie craniosacraal therapie bij Fybromyalgie

Tijdens een recent gecontroleerd onderzoek naar de effecten van craniosacrale therapie op de pijn en hartslagvariabiliteit bij fibromyalgie patiënten  (Universiteit van Almeria, Spanje, 19 aug. 2010) werden 92 patiënten met diagnose fybromyalgie willekeurig onderverdeeld in een interventiegroep of een placebogroep.
Patiënten kregen behandelingen gedurende 20 weken. De interventiegroep onderging een craniosacrale therapie protocol en de placebogroep kregen een blanco behandeling met magneettherapie apparatuur.

Belangrijkste maatregelen: pijn intensiteit niveaus werden bepaald door het evalueren van gevoelige punten, en hartslagvariabiliteit werd opgenomen door 24-uurs Holter monitoring.
Na 20 weken behandeling had de interventiegroep significante vermindering van pijn bij 13 van de 18 gevoelige punten (p <0,05). Klinische globale indruk van verbetering ten opzichte van de uitgangswaarden in de interventiegroep, maar niet werden waargenomen in de placebogroep.
Op twee maanden en een jaar na de therapie: de interventiegroep toonde significante verschillen ten opzichte van de uitgangswaarde in gevoelige punten.
Conclusie onderzoek. Een 20-weekse programma van craniosacrale therapie biedt volgende klinisch veranderingen voor fibromyalgie patiënten:

• Het vermindert het aantal pijnlijke drukpunten.
  • Het verhoogt de klinische globale indruk van verbetering.
  • Het vermindert de klinische globale indruk van ernst.